Alternativne metode za lečenje šećerne bolesti

Dijabetes melitus tip 2 je bolest modernog doba. Kao posledica stresa modernog života (insulin reaguje na hormone stresa), nepravilne ishrane, povećene telesne težine, dijabetes predstavlja samo jedan u nizu metaboličkih problema. Svako povećanje šećera iznad 7 mmol/l u tri uzastopna merenja može se definisati kao Dijabetes. Ako primećujete da Vam je nivo glikemije između 6 i 7 mmol/l spadate u grupu preddijabetičkog sindroma. Da biste izbegli medikametoznu terapiju i prelazak u insulin-zavisni tip dijabetesa, u predijabetičnom stanju pokušajte da smanjite nivo šećera prirodnim metodama i sprečite dalji razvoj bolesti.

Aloa veraaloa-vera kaktusna biljka poznata pod nazivom „kraljicom lekovitih bilja“ pored toga što povoljno utiče na imuni sistem, u mnogobrojnim kliničkim studijama je dokazano da snižava nivo šećera u krvi.

Cimet svakodnevna primena pola kašike cimeta rastavljenog u čaši mlake vode smanjuje nivo šećera u krvi za čak 25 %.

Čaj od listaпопис peršuna ne samo da se koristi kod urinarnih infekcija, peršun povoljno utiče i na nivo šećera u krvi.

Riblje ulje- Omega3 masne kiseline smanjuje toleranciju na glukozu, simptome dijabetesa i nivo holesterola u krvi.
Crni luk alilpropili-disulfid iz luka stimuliše proizvodnju insulina u pankreasu.

Potrusana (Portulaca oleracea) u našem narodu poznata i kao Tušt i Portulak, čije se listovi korist kao salata ili začin, i956-2ma trostruko dejstvo: menja ćelijsku osetljivost na insulin, smanjuje apsorpciju glukoze iz digestivnog trakta, povećava unos glukoze iz krvotoka u ćelije.

Kako se čuva konzervirana hrana

Tokom poplave koja je zahvatila Srbiju, Bosnu i Hrvatsku ugroženi su bili primoreni da jedu konzerviranu hranu. Evakuisani i dalje nemaju izvor sveže hrane, a u područjima koje je zahvatila poplova ona se i ne preporučuje.  Zato se sada neću koncentrisati na benefite konzervirane hrane i da li oni postoje, već kako da je skladištite i koristite, a da ne ugrozite svoje zdralje.

Skladištenje

Konzervirani prehramkonsbeni proizvod je hermetički zatvoren i termički obrađen. Uvek proverite datume na konzerviranoj hrani, i ako ona samo ima dug rok trajanje, to je prvo našta treba da obratite pažnju.  Konzerva koja se čuva na sobnoj temperaturi ima rok upotrebe do 4 godine, a na tempšeraturi do 100 je godinu dana.

Neispravnost konzerve

  • Oštećenje limanke: Korozija  nastajke usled visoke vlažćnosti kod skladištenja, a deformacija  nastaje prilikom procesa steralizacije ili čuvanja.
  • Bombaža: nadutost konzerve koja nastaje usled prisustva gasova, hemijskih(vodonik) ili mikrobioloških (Clostridium i gljivice)

Pre otvaranja

-          Proverite da li ima nekih oštećenja

-          Operite ruke

-          Obrišite ili opreritei gornji deo konzerve pre otvaranja. Uvek koristite oštre čiste otvarače za konzerve i isprati otvarač nakon svake uporabe

-          Koristite čiste podloge i tanjire za serviranje

-          Nikada ne jedite iz konzerve

-          Ako postoji sumljivi sadržaj u konzervi odstranite ga, bez probanja

Posle otvaranje

Kada se konzervirana hrana otvori ista je kao i sveža hrana. Ako želite da skladištite deo njene sadržine, stvaite hranu iz konzerve u staklenu ili plastični posudu i čuvajte u frižideru.

Mitovi o mršavljenju

Ako ne unosite masnoće, garantovano mršavite – telu su neophodne masnoće kao izvor toplotne energije, izgradnju ćelijskog zida, obnovu tkiva i za liposolubilne vitamine (A,D,E,K). Shodno tome masti ne treba izbaciti iz upotrebe, već njihov dnevni unos svesti na 20-35 % za odrasle osobe, i 30-40 % za decu, jer se smatra da unos nezasićenih masti pobojšava psihičke funkcije kod male dece. Generalno prilikom unosa masti treba dati prednost nezasićenim mastima naspram zasićenih.Food-myths-image

Nemasno mleka ima manje kalcijuma nego punomasno mleko – istraživanja su pokazala da obrano i polu-obrano mleko ima više kalcijuma, zato što se kalcijum nalazi u „vodenom“ delu mleka

Ne jedite ništa posle 8 uveče – digestivni sistem jednako vari namirnice i koristi njihovu kalorijsku vrednost ujutru, u podne ili uveče. Jedina razlika je što tokom dana energetska vrednost namirnica može da se iskoristi tokom kretanja, a ne da se taloži u masne naslage. Preporučuje se da poslednji obrok bude dva sata pre odlaska na spavanje. Ne treba praviti pitanje kada jedete već šta jedete.

Ne treba zajedno jesti krompir i meso – digestivni sistem u isto vreme može da vari različite grupe namirnica, poput ugljenih hidrata i proteina. Različiti enzime učestvuju u digestiji različitih makronutrijenta Proteini se vare pod dejstvom proteaza iz želudačnog, pankreasnog i crevnog soka, a ugljeni-hidrati digestiju započinju još u ustima pod dejstvom amilaze iz pljuvačke. Ne treba zaboraviti da nepostoji namirnice koja sadrži samo jedne makronutrijente

Popularne dijete…..korisne ili štetne?

Atkinsova dijeta – proteinska dijeta bez ugljenih hidrata

Principi dijete

Dozvoljava unos proteina životinjskog porekla u neograničenim količinama(meso, riba, jaja, mleko i mlečni proizvodi) i masti i ulja, a smanjen atkins  unos ugljenih hidrata.Zasniva se na promenama navika u ishrani i povećanju fizičke aktivnosti.

 Šta obećava….

Atkinsova dijeta radi po principu sagorevanja masnih naslaga usled smanjenog unosa ugljenih hidrata. Obećava održavanje normalnog nivoa glikemije u krvi i doživotno mršavljenje tj održavanje telesne težine.

Korisna ili štetena

Atkinsova dijeta može da bude efikasna u kratkoročnom periodu u smislu smanjenja unosa prostih ugljenih hidrata, poput šećera i alkohola koje se nazivaju i „prazne kalorije“ koje se deponuju direktno u masno tkivo, bez energetske potrošnje. Ali na dugoročne staze usled smanjenog unosa različitih nutritijenata, vitamina i minerala, koje se nalaze u hrani bogatoj ugljenim hidratima, može da dovede do trajnih posledica po zdravlje(neprijatan zadah, vrtoglavicu, nesanicu i opstipacije) Čak i u četvrtoj fazi održavanja ova dijeta ne sadrži minimalan unos ugljenih hidrata dnevno koji su neophodni da bi bila zdrava. U toj fazi unos ugljenih hidrata je najviše 100 gr, što je energetski i dalje nedovoljno.

Ova dijeta je veoma popularana među adolescentima i sve je više devojaka sa hroničnim problemima ili čak smrtnim ishodom usled dugotrajne dijete. Kao npr osteoporoza, oštećenje bubrega ili aritmija.Ove promene nastaju usled smanjenog unosa kalijuma i kalcijuma koji je čest u ovoj dijeti i usled opterećenja bubrega povećenaim unosom proteina.

Kupusna dijeta-čorba od kupusa

Principi dijete

Princip dijeta je stalna konzumacija čorbe od kupusa, a iz dana ukupus dan se unose različite grupe namirnice. Na primer, jednog dana se uzima samo voće, drugog samo povrće, trećeg i jedno i drugo itd.

 Šta obećava….

Autori tvrde da je sama čorba dobra za detoksikaciju. Brza je i efikasna u smislu lakog gubitka 5-7 kg za nedelju dana. Koristi se za brzo skidanje kilograma za neku „specijalnu priliku“

Korisna ili štetena

Jedina korist vezana za ovu dijetu jeste brz gubitak kilogrma, ali ceo njen koncept je nezdrav. Nema dugotrajno održavanje izgubljene težine, tako da će se kilaža ubrzo vratiti na staro, takozvanim „jo-jo“ efektom. Glavni problemi ove dijete jesu nizak kalorijski i nutritivni unos i produžano gladovanje. Može da izazove vrtoglavicu, nesanicu, pad koncentracije….

Zabranjena je za decu, adolescente i trudnice, jer su to grupe sa posebnim nutritivnim potrebama. Zbog većih posledica po zdravlje niko ne bi trebao da se pridržava ove dijete duže od 7 dana.

 Dijeta po krvnim grupama

Principi dijete

Peter D’Adamo je osmislio da ljudi treba da se hrane u odnosu na krvnu grupu kojoj pripadaju(A,B,AB,O) koji govori da svaka krvna grupa drugačije vari proteine iz hrane

O krva grupa – primarna krvna grupa praistorijskog čoveka koji je lovio divljač. Ljudi sa ovom krvnom grupom treba da unose proteine iz mesa, a da smanje unos žitarica.

A krvna grupa – se razvija početkom uzgoja žitarica i stoke. Izvor proteina su soja i žitarice, a smanjen unos mesa i mesnih prerađevina. krvne grupe

B krvan grupa – osobe sa brzim metabolizmom koji mogu da unose i veliku količinu mleka i mlečnih proizvoda, kao i većinu mesa i prerađevina. Ovaj plan ograničava kukuruz, pšenicu, sočivo, paradajiz i kikiriki.

AB krvan grupa – ljudi sa ovom krvnom grupom su kombinacija A i B tipa. Treba da izbegavaju meso, ali mogu da jedu tofu, morske plodove i mleko i mlečne proizvode.

 Šta obećava….

Ova dijeta se bazira na biohemijskom mehanizmu koji je individualan za svaku krvnu grupu. Dugotrajnom primenom obećava gubitak težine, veću vitalnost i bolje zdravlje

Korisna ili štetena

Ova dijeta nije restriktivna u kalorijskom smislu, ali jeste u nutritivnom. Nije dokazana u medicinskim krugovima, a samim tim ni prihvatljiva, zbog činjenice da ograničava ili ukida čitave kategorije hrane. To dovodi do nutritivnog disbalansa i čestog odustajanja od pridržavanja određenog načina ishrane

Krvni pritisak zimi

Nemojte se iznenaditi ako Vam je u ovim zimskim mesecima krvni pritisak počeo da varira i bivao viši nego inače. Krvni pritisak je generalno viši u zimskim, a niži u letnjim mesecima. Za ovako nešto je odgovorna vazokonstrikcija tj skupljanje krvnih sudova na niskim temperaturama. Kdocbpao rezluitat toga dobija se viši pritisak koji je neophodan da „progura “krv kroz krvne sudove.

Drugi bitan faktor povećanja krvnog pritiska zimi jeste manje kretanja i „masnija“ hrana koja dovodi do gojenja. Posna hrana takođe može da bude teška za varenje i nepovoljna za krvni pritisak. I da dovede do porasta telesne težine.

  1. Izbegavajte masnu hranu kao što su masna mesa, jaja, somovina
  2. Smanjite unos soli, pogotovu se pazite namirnica koje imaju skrivenu veću količinu soli. Jedna od takvih je i kiseli kupus. Ako pravite sebi salatu od kisleog kupusa, isperite ga u 3 vode.
  3. Izbegavajte alkohol
  4. Šetajte minimu 30 minuta dnevno
  5. Možete svakog jutra da popijete kašičicu jabukovog sirćeta koji na prirodni način snižava pritisak i povoljno deluje na ceo kardiovaskularni sistem

Probavni problemi kod dece

Radeći sa školskom decom na pedijatriji Doma Zdravlja, primetila sam da se sve češće obraćaju zabrinute majke čija deca imaju problema sa digestivnim traktom. Deca se žale na bolove u predelu stomaka, gorušicu, mučninu, neredovnu stolicu (opstipacije), ponekada praćenje i prolivima(dijarejom). Klinički bi ovi simptomi mogli da se podvedu pod dijagnozom dispepsije(loše varenje).

Ovi simptomi obično počinju u pubertatu, sa 12-13 godina. Jedan faktor je neredovna i nepravilna ishrana. Deca će radije posegnuti za brzom i suvom hranom, što će za posledicu imati neredovno i otežano pražnjenje.

Drugi faktor koji može da dovede do pojačanog lučenja želudačne kiseline, a shutterstock_47860351b1samim tim i bolova u predelu stomaka, jeste unošenje agresivnih činioca koji oštećuju želudačnu sluznicu. U njih spadaju analgetici, nesteroidni lekovi, kafa koju konzumiraju teenegeri na „prazan stomak“, alkohol, cigarete.

I kao treći faktor, ne treba zaboraviti da je ovo posebno osetljivi period njihovog života i da će dosta emotivno reagovati na razne faktore sredine. Zbog toga stres treba uzeti kao uzročnik digestivnih tegoba pre nego što se pribegne nekoj intenzivnoj farmakološkoj terapiji.

Šta treba uraditi:

  • Imati više manjih obroka, minimum osnovnih pet (3 glavna i 2 užine), ali ako problemi već postoje savetuje sa da dete jede na svakih 3 sata.
  • Jedan obrok MORA da bude kuvan.
  • Unositi više tečnosti, pogotovo čiste vode, to će olakšati probavu, tako što će smekšati stolicu i olakšati njeno izbacivanje.
  • Izbegavati gazirana pića.
  • Zameniti proste ugljenje hidrate složenim (što više žitarica u celom zrnu, ovasa, heljde, naspram slatkiša)open-uri20130307-10398-dyx445
  • Unositi minimum jednom nedeljno mahunarke(pasulj, boranija,grašak)
  • Izbaciti mesne prerađevine iz ishrane.
  • Deci u razvoju je neophodno 1000mg kalcijuma dnevno, a kod ovakvih problema savetuje se 3 šolje jogurta umesto 3 šolje mleka

Breskve – zdravo letnje voće

Interesovanje za benefite breskve otkrila sam slučajno, kada sam osetila poseban apetit prema njima u periodu kada sam morala da jačam imunitet i stabilizujem centar za ravnatežu. U tom periodu vertiga, mozak mi je slao posebne signale, da žudi za breskvama i dosta su mi pomogle. A evo i zašto.

 Na prvi pogled breskve su samo osvežavajuće letnje voće. Međutim, pored toga što su nisko kalorične(45 kcal na 100 gr, što je duplo manje od banane), što ih čini savršenom užinom, bogati su nutritivnim vrednostima. Sadrže oko 85 % vode što ubrzava protok materija kroz organizam i eliminaciju štetnih materija.images

Priridni sedativ – Breskve smanjuju anksioznost, deluju umirujuće i ako se konzumiraju pred spavanje mogu da smanje simptome nesenice.

Jača imuni sistem – breskve sadrže puno antioksidanata, posebno klorogene kiseline, čija je koncentrracija najveća u kori breskve. Kao i svaki antioksidant i klorogena kiselina jača imuni sistem i može da zaštiti  organizam od nastanka raznih hroničnih bolesti. Klorogena kiselina smanjuje uplane procese i procese starenja. Tako da breskve mogu da se koriste i u kozmetičke svrhe, za lepšu i čvršću kožu.

Čišćenje organizma – zbog velike količine vlakana(oko 10 % dnevnih potreba na 100 gr) olakšava se izbacivanje štetnih produkata preko creva, a eliminaciju preko bubrega pomaže koncentracija kalijuma u breskvama. Tako da pored detoksikacije, smanjuju osećaj gorušice, nepatosti i upale creva, opstipacije i bolesti bubrega.

Kontrola težine – breskve se koriste u borbi sa gojaznošću i metaboličkim sindromom koji je posledica iste. One sadrže nizak nivo masnoće, ne povećavaju nivo šećera u krvi, tako da mogu da imaju anti-dijabetičko dejstvo (kod dijabetesa tipa II, posledično usled gojaznosti). Anti-dijabetično dejstvo i borba protiv viska težine prepisuje se i materijama sa fenolima, kojima su brekve bogate, koje pored ovih efekata smanjuju i nivo LDL-a („lošeg“ holesterola) i peach_usda380samim tim smanjuju rizik od nastanka kardiovaskularnih problema.

Minerali i vitamini – sadrže velike količine vitamina B3-niacina koji ubrzava metabolizam i olakšava izbacivanje toksina. Iz vitamina grupe B izdvaja se i njihovo bogatstvo folnom kiselinom, tako da se preporučuju u trudnoći. Sadrže beta karoten koji se u organizmu pretvara u vitamin A koji pobojšava noćni vid. Takođe, sadrži antioksidantne vitamine, poput vitamina C i vitamina E. A od minerala bogate su kalcijumom i kalijumom.

Celijačna bolest i dijeta bez glutena

Celijaka je urođena bolest koja predstavlja imunološku reakciju na protein koji se nalazi u pšenici, ražu, ječmu i ovasu, poznatiji kao gluten. Prvi simptomi javljaju se još kod beba sa šest meseci uvođenjem žitarica u nemlečnu ishranu. Pošto dolazi do imunološke, a samim tim i zapaljenske reakcije u crevima, simptomi i stanje se vremenom pogoršava, jer sluznica creva se svakom novom upotrebom namirnica koje sadrže gluten sve više oštećuje.

Simptomi

 Simptomi koji su digestivne prirode se više sreću kod male dece, poput: dijareje(proliv), opstipacije(zatvor), a nekada i hormonski disbalans koji dovodi do zakasnelog puberteta.Celiac-Disease-Symptoms

Dakle, klasični znakovi celijake su dijareja i gubitak težine, mada većina ljudi ima ne specifične simptome. Tako da osim simptoma digestivnog trakta može da se javi:

1. Anemija udružena sa nedostatkom gvožđa

2. Osteoporoza u starijem životnom dobu i osteomalacija (omekšavanje kostiju) kod dece

3. Osip po koži (kako je ovo imunološka reakcija javljaju se razni alergijski dermatitisi)

4. Oštećenje zubne gleđi

5. Glavobolje i umor

Lečenje

 Adekvatna terapije se svodi na konzumiranje žitarica koje u sebi nemaju gluten, poput pirinča, kukuruza, heljde, lana, prosa. Ono što je najbitnije jeste da se mora voditi računa da su ove žitarice čuvane u posebnim silosima i da imagestokom svoje prerade nisu bile u kontaktu sa žitaricama koje  sebi sadrže gluten. I najmanja količina može izazvati algijsko-imunološku reakciju i dovesti do pojave simptoma. Postoje i namirnice koje su neophodne u svakodnovnoj ishrani, i po svojoj prirodi nemaju ni trunke glutena, ako nije došlo do njihovog mešanja sa namirnicama koje ga imaju. Među njima su:mahunarke, koštunjavo voće, jaja i meso, voće i povrće.  Najviše treba voditi računa o mesnim prerađevinama, jer da bi dobile na mesi u njih se stavljaju namirnice koje sadrže gluten.

Beri-beri ili nedostatak vitamina B1

Predstavlja oboljenje gde postoji nedostatak vitamina B-1 ili tiamina. Prvi put je otkrivene na Dalekom Istoku, zbog ujednačene ishrane tj prevelike upotrebe jela sa pirinčom. Ovo je danas jako retka bolest jer se tiamin nalazi u žitaricama, skoro svom voću i povrću koje se jede sveže, jedino ga nema u belom brašnu i šećeru. Tako da uravnoteženom i mešovitom ishranom se unosi dovoljna dnevna količina tiamina. Dnevne potrebe su oko 1.5 mg.

Tie30bc6c9955a0ac63092bd0dd6ef4578amin učestvuje u metabolizmu ugljenih hidrata, odgovoran je za pravilni funkcionisanje mišića i nerava i samu neurotransmisiju.

Postoji različiti oblici ove bolesti, a od težine zavise i simptomi. U lakšim slučajevima nedostatak tiamina izaziva umor, razdražljivost, gubitak apetita, bolove u rukama i nogama, lupanje srca, gubitak u težini. U težim slučajevima dolazi do promene u CNS-u i razvijanja Wernickeove encefalopatije koja izazia ozbiljne neurološke smetnje. Poremećaja hoda, poremećaj vida i sluha, poremećaji pamćenja koji dovode na kraju do amnezije. Najosteljivije grupe su ljudi sa poremećenom funkcijom jetre i hronični alkoholičari, jer nedovoljno unose hranu bogatu tiaminom, oštećena im je apsorpcija u crevima, kao i ubrzana eliminacija tiamina, preko bubrega.

Klasifikacija bolesti

U zavisnosti od sistema na koji deluju postoje četiri vrste beri-beri: mokri beri-beri, koji utiče prvenstveno na kardiovaskularni sistem, suvi beri-beri, koji utiče prvenstveno na nervni sistem, šošin beri-beri, koji je brzo razvija i često dovodi do smrti i infantilni beri-beri, nastaje u prvih četiri meseca kada majka koja doji ne unosi dovoljno tiamina.

Lečenje

 Cilj lečenja je nadoknada nedostatka tiamina ishranom i primenom suplimenata. Lečenje srčanih smetnji kod mokrog beri-beri-a, kao i neurološka i psihijatrijska konsultacija kod suvog.

Ublažite tegobe PMS-a pravilnom ishranom

Predmenstrualni sindrom(PMS), kako mu samo ime kaže se javlja nedelju do deset dana pre menstrualnog ciklusa. Usled delovanja hormona kod većine žena može izazvati razne psihičke i fizičke teškoće u manjoj ili većoj meri. Oko 75 % žena ima ovakvih problema u nekom obliku, 20-25 % ima problema sa obavljanjem dnevnih aktivnosti, 3-5 % žena nisu u stanju da normalno funkcionišu. Obično se u ovom periodu ima povećana želja za hranom, jačaju sva čula, pa se neke žene žale da osećaju mirise koje do tada nisu osetile, ili čak gađenje prema nekoj hrani. Česti simpotmi PMS-a su još i: nadutost, nabrekle i osetljive grudi, promene raspoloženja, depresija, anaksioznost, umor, problemi sa kožom, pad libida, glavobolja, bol u leđima, grčevi, slaba koncentracija…

Smanjite nadutostsimptomi

Da biste otklonili ili makar ublažili ove simptome, desetak dana pred ciklus povedite računa o svojoj ishrani. Trudite se da ona bude raznovrsna raspoređena u nekoliko manjih obroka (3 velika obroka podelite na 6 manjih). Izbegavajte so nekoliko dana pred menstruaciju da biste smanjili nadutost i zadržavanje tečnosti. Preporučuje se smanjivanje konzumacije: brze hrane, crvenog mesa, alkohola, slatkiša, masnoća i kofeina (ako pijete dosta kafe postepeno redukujte broj popijenih šoljica).
Da biste smanjili nadutost izbegvajte povrće koje izaziva tu smetnju: karfiol, kelj, kupus, mahunarke. Dan-dva pre pojave simptoma, povećajte unos zelenog čaja ili čaja od kamilice, jer oni sprečavaju pojavu grčeva. Hranu treba dobro žvakati, trudite se da ne bude ni hladna, ni prevruća. Pijte više tečnosti, pogotovu vode, ali izbegavajte gazirana pića zato što podstiču nadimanje i stvaraju nelagodnosti.
Hrana koja će smanjiti simptome pms-a: sveže voće i povrće, kuvana ili grilovana piletina i riba, biljna ulja, obrano mleko, sir sa malim procentom masti, integralne žitarice, koštunjavo voće, semenke, sveže ceđeni sokovi.

Unosite više mleka

Tokom PMS-a dolazi do poremećaja ravnoteže kalcijuma u organizmu, tako da bi tokom ovog perioda trebalo povećati njegov unos. Povećan unos kalcijuma može da smanji simpotme kao što su: zadržavanje vode, grčevi, bol u leđima. Namirnice koje sadrže najviše kalcijuma su mleko i mlečni proizvodi, ostali izvori su sardine, zeleno lisnato povrće, tofu dobijen pomoću kalcijumovih soli, kuvani spanać, kuvana bundeva.
Pored redukovanja ishrane u ovom periodu, savetuje se vežbanje aeorobnih vežbi 30 minuta dnevno, po četira dana nedeljno, kao i izbegavanje stresnih situacija. Dovoljno noćnog sna je od velikog značaja, oko 8 sati, kao i stvaranje navike redovnih obroka i redovnog odlaska u krevet.