Koštunjavi plodovi

Koštunjavo ili jezgričasto voće je posebna grupa namirnica kojoj pripadaju orasi, kesteni, bademi, kikiriki, lešnici, pistaći… I ako koštunjavo voće sadrži visoke kalorijske vrednosti, zbog velike količine nezasićenih masti i esencijalnih masnih kiselina mogu se upotrebljavati u prevenciji različitih bolesti. Masti koje sadrže koštunjavi plodovi mogu pozitivno da utiču na kardio-vaskularni sistem, i nepohodne su za izbalansiranu ishranu. Kao i sve druge masti biljnog porekla, ni jezgričasti plodovi ne sadrže holesterol. Bogati su vitaminima i mineralima.

Kalorijske vrednosti, kao i vrednosti makro i mikro nutrijenata za sledeće predstavnike koštunjavih plodova predstavljene su na 100 gr.

Lešnici – sadrže 628  kalorije, 15 gr proteina, 11.9 gr  hidrata, 61 gr  masti, 11 gr dijetalnih vlakana. Bogati su vitaminima poput: vitaminom C, E i kompleksom vitamina B koji doprinose nervnoj stabilnosti, a zajedno sa lipidima i masnim kiselinama poboljšavaju rad mozga.

Sadrže i veliku količinu minerala: ponajviše mangana, selena, gvoždja, bakra, cinka i kalcijuma(114 mg na 100 gr) i, zato se preporučuju vegeterijancima koji ne konzumiraju mlečne proizvode.

Dobri su za uklanjanje gorušice, ublažavaju  hronične tegobe jer sadrži prekursore hormona serotonina, koji smanjuju osetljivost na bol i pobojšavaju raspoloženje.

Pistaći
– sadrže 557  kalorije, 21 gr proteina, 27 gr  hidrata, 46 gr  masti, 6,5g dijetalnih vlakana

Bogati su vitaminima, poput vitamina C, vitamina A (u obliku karotena, kao prekursora vitamina A) i vitamina B kompleksa, ali sapadaju u jedan od najboljih izvora vitamina E posebno u obliku gama-tokoferola, zato su pistaći jako antioksidativno svojstvo

Veliki su izvor minerala poput: mangana, kalijuma, kalcijuma, gvožđa, magnezijuma, cinka, selena, a pogotovu bakra. 100 g pistaća sadrže 144% od dnevne preporučene doze, bakra. Bakar je bitan mineral koji je potreban u neuro-transmisiju, metabolizam, kao i za sintezu eritrocita.

Pistaći su dobri za kosu, vid kožu, krvne sudove, bubrege i za jačanje imuniteta. Dobri su i za održavanje nivoa holesterola jer 47 pistaća dnevno dovoljno da se nivo LDL holesterola smanji za deset posto.

Orasi – sadrže 654  kalorije, 15 gr proteina, 14 gr  hidrata, 65 gr  masti, 6.7 gr dijetalnih vlakana. Imaju veliku kalorijsku vrednost, jer u 65 gr masti nalazi se 9 gr omega-3 masnih kiselina u obliku alfa-linoleinska kiselina, tako da sprečavaju nastanak kardio-vaskularnih bolesti i razvoj zapaljenja. Zato su nezaobilazan sastojak svakodnevne ishrane, naročito kod trudnica.

Bogati su izvor vitamina A, C, vitamina B kompleksa, a pogotovu vitamina E.

Mikro nutrijenti kojima obiluju orasi su: bakar, gvožđe, magnezijum i kalcijum u tragovima.

Povoljno utiču na snižavanje nivoa LDL, a samim tim i na snižavanje nivoa holesterola u krvi. Snižavanjem nivoa C-reaktivnog preoteina smanjuju mogućnost zapaljenskih reakcija.

Dr Olga Ličina, doktor medicine i klinički nutricionista

2 responses to “Koštunjavi plodovi

  1. Pingback: Biljna vlakna ubrzavaju metabolizam | vasnutricionista

  2. Pingback: Ishrana u doba korone | vasnutricionista

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s