Ojačajte imuni sistem

Imuni sistem jeste odbrambeni sistem organizma koji štiti organizam od napada štetnih mikroorganizama i njihovih toksina, kao i od izmenjenih ćelija, pod uticajem kancera ili usled starosti. Čine ga ćelije krvi, bele loze, i deli se na specifični i nespecifični. Nespecifični predstavlja prvu liniju odbrane i on se na isti način brani od svih štetnih faktora koji utiču na organizam. Specifični (T i B limfociti) tačno deluje na određeni tip štetnog faktora i zahvaljujući svojoj memorijskoj sposobnosti, pri svakom sledećem kontaktu sa tim agensom deluju “snažnije”. Da bi Vaše telo ostalo zaštićeno, morate da obezbedite pravilno funkcionisanje ovog sistema. To možete uraditi u šest jednostavnih koraka.
1. Hranite se pravilno

I ako na prvi pogled ovo izgleda jako jednostavno, najveći problem nastaje što većina ne zna šta je pravilna ishrana ili ako i zna upada u rutinu “grickanja” iz dosade ili usled nekog emocionalanog rastrojstva. Izbegavajte prejedanja i nezdravu hranu koja može dovesti do gojaznosti, jer gojazni ljudi imaju oslabljen imuni sistem i samim tim su skloniji infekcijama. Nije samo bitna količina hrane koju unosite nego i sadržina. Namernice koje će pobojšati Vaš imuni sistem su:

  • hrana bogata vitaminom C – citrusno voće, paprika, brokoli , paradajiz, spanać
  • hrana bogata vitaminom E – orasi, lešnici i ceralije
  • beli luk
  • hrana bogata cinkom – pasulj, ćuretina, rakovi, ostrige, govedina
  • zeleno povrće i sveže voće
  • hrana bogata selenom – piletina, tunjevina, jaja, seme suncokreta, i braon pirinač
  • hrana bogata karotenom – šargarepa

2. Redovno vežbajte

Kada koristite svoje mišiće pobojšavate cirkulaciju. Krvotak, kao i limfotok koji će otkloniti sve štene materije iz Vaše krvi, radi ubrzano, zavisno od stepena opterećenja. Trudite se da vežbate na otvorenom, kako biste imali veći priliv kiseonika. Nemojte forisirati svoje telo zadavajući mu naglo preteranu aktivnost. Ono samo će Vam poručiti kada mu treba odmor i tada napravite pauzu. Ako se nakon vežbanja ne osećate dobro, neka pauza potraje i par dana dok ne osetite da ste spremni za novi ciklus fizičke aktivnosti.

3. Spavajte dovoljno

Duboki san deluje stimulativno na imuni sistem, dok bilo kakvo lišenje sna ima suprotan efekat. Ako se samo nekoliko dana lište sna to može ozbiljno da ugrozi imuni sistem, ali čaki i samo delimično lišenja sna oštećuje imuni sistem kroz nedelju dana. Prosečnoj odrasloj osobi je potrebno između 7 i 8 sati noćnog sna, mada postoje i ljudi kojima je sasvim dovoljno 5 sati i oni koji ne mogu bez 10 sati normalno da funkcionišu. Da biste sa sigurnošću imali dovoljno noćnog sna, pred spavanje izbegavajte pića sa kofeinom ili nekom drugom stimulativnom supstancom, duvan, ili alkohol. Pod dejstvom alkohola možete “pasti” samo u laganu dremku, sa kojom ćete izbeći REM fazu spavanja i duboki san koji je potreban za okrepljenje.

 4. Smanjite stres

Izbegavanje rešavanja problema može akutni stres da pretvori u hroničan, koji će negativno da utiče na ceo organizam. Hroničan stres može dovesti do gojaznosti, srčanih problema, tumora. Hormoni stresa mogu na organizam da deluju na dva načina: smanjenjem broja belih krvnih zrnaca koje učestvuju u imunom odgovoru ili otpuštanjem prevelike količine “zabranjenih” ćelija imunog sistema koje će regovati na same ćelije organizma i dovesti do auto-imunih bolesti. Nađite vremena da se oslobodite stresa na nekoliko sati nedeljno, kroz vežbanje, jogu, meditaciju ili opuštajuću penušavu kupku.

5. Ostavite pušenje

Mnoge materije koje se nalaze u cigaretama i ostalim proizvodima od duvana štetno deluju na ljudsko telo. Nikotin i katran su ipak glavni otrovi. Negativno deluju na kardiovaskularni sistem, na pluća, izazivaju tumor pluća, bronha, jezika, grla, impotenicju, sterilitet…

 6. Ne preterujte sa alkoholom

Zloupotreba alkohola može dovesti do imunodeficiencije, organizam je osetljiviji i predstavlja pogodnije mesto za “nastanjivanje” bakterija.

Umerena upotreba alkohola (žena mogu popiti jedno piće dnevno, muškarci dva) ne deluje negativno na  imuni sistem. Prilikom umerene upotrebe alkoholnih pića koja su bogata polifenolom, kao što su vino ili pivo, možete blagotvorno delovati na cirkulaciju i srce.

Dr Olga Ličina, doktor medicine i klinički nutricionista

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s